Jak działają algorytmy Google?
5 (100%) 11 votes

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się jak działa algorytm wyszukiwarki ? oraz dlaczego Google nieustannie wprowadza jego aktualizacje ? Każda zmiana w algorytmach często skutkuje spadkiem wyników wielu stron internetowych.

Dobre SEO ( optymalizacja ) i treść marketingowa to nie wszystko, żeby utrzymać szczytowe wyniki, nawet niektórzy pracownicy Google nie rozumieją wszystkiego, co się dzieje z najbardziej dominującą wyszukiwarką po wprowadzeniu zmian.

Czy to jest aż tak skomplikowane ?

Zamieszanie w wynikach wyszukiwania zawsze stanowi problem w e-commerce ( handlu internetowym), spadki stron w wynikach wyszukiwania i mniejsza ilość odwiedzin przekłada się na mniejszy lub mały dochód. Istnieje około 500 Czynników rankingowych Google, więc zatem na których musimy się skoncentrować po każdej większej aktualizacji algorytmu ?, warto abyś zapoznał się z najważniejszymi czynnikami rankingu.

Google wydał cztery główne aktualizacji algorytmu o nazwie:

  • Panda,
  • Pingwin,
  • Hummingbird,
  • Pigeon

Zanim w pełni zrozumiesz wpływ poszczególnych aktualizacji algorytmu, zadaj sobie pytanie co to jest algorytm wyszukiwarki i jak on może działać ?
Definicja „algorytm” dotyczy, procedury opartym na logice krok po kroku do rozwiązywania konkretnego problemu. W przypadku wyszukiwarki, problemem jest to „jak znaleźć najbardziej odpowiednie strony internetowe dla konkretnego zestawu słów kluczowych ( zapytania).

Google jest wyszukiwarka nr 1 na świecie, dlatego zmiany w algorytmach są konieczne aby osiągnąć jak najlepsze wyniki dla każdego wyszukiwania. Ben Gomes – wiceprzewodniczący Inżynierii Google powiedział: Naszym celem jest, aby uzyskać dokładną odpowiedź w szybkim czasie.”

Podczas zmian w algorytmie, a w samym 2014 roku było ich aż 500 wiele witryn zostało ukaranych filtrem i tym samym zostały umieszczone na niższych rankingach wyszukiwania, podczas gdy inne strony doświadczyły dużego wzrostu ruchu i szczytowych pozycji.

Co było głównym powodem spadku pozycji i utraty ruchu ?

Jak wiemy zmian było bardzo dużo w algorytmie – śmiało możemy powiedzieć że w 2014r była to ” Rewolucja „, ale większość tych zmian w algorytmie nie przyczyniła się do obniżenia rankingu Twojej strony. Ucierpiały głównie strony mające :

  • słaby content,
  • duplikat treści, zdjęć,
  • słaba jakość i brak dywersyfikacji linków przychodzących,
  • linki z stron nietematycznych,
  • brak prawidłowej optymalizacji strony,
  • spam

Podczas gdy konkurencja i tysiące stron spadały drastycznie, moje strony poszły ostro w górę! Wyróżniało je dobry content i linki przychodzące z stron o wysokim autorytecie, w praktyce wzrost oglądalności był zabójczy :

ogladalnosc

( Jeśli chcesz dokładnie wiedzieć jak uzyskałem 1 pozycję i zwiększyłem oglądalność strony o 1000%, koniecznie zostaw Mi swój adres e-mail!)




Cel Google jest prosty:  ” pomóc każdemu użytkownikowi wyszukiwarki znaleźć odpowiednie informacje, których szuka, tak szybko jak to możliwe.”

Wniosek jest również prosty : twórz Tylko wartościowy content na swojej stronie, który przyciągnie tłumy nowych internautów!

Co było ?, a co się zmieniło ? – Czyli optymalizacja strony pod Pande :


Mobilne trzęsienie rankingu :

W ostatnim czasie Google dokonało dużych zmian na urządzeniach mobilnych, strony responsywne dopasowujące się do każdej wielkości urządzenia mobilnego mają prawo uzyskać lepszy ranking w wynikach wyszukiwania od stron nie responsywnych.

mobilne

Mimo wysoko jakościowych treści, konkurencja może objądź prowadzenie na urządzeniach mobilnych. Koniecznie sprawdź Twoją stronę pod względem responsywności.

Zauważ również, że wpisując zapytanie w Google na urządzeniach mobilnych widoczny jest automatycznie generowany przez Google napis : ” na smartfony ” .

Ostatnie zmiany Google w połączeniu z gwałtownym wzrostem w użyciu urządzeń mobilnych, jest istotna dla utrzymania szczytowych wyników.

Jakie korzyści dała zmiana algorytmu Google :
W ciągu ostatnich kilku lat, widzieliśmy duży wpływ algorytmów Panda, Pingwin, Hummingbird i Pigeon. Większość zmian usprawniła szybkie i trafne znajdowanie wartościowego conentu przez internautów, pozostałe :

  • eliminacja spam-u
  • farmy treści ( strony, które często publikują krótką treść niskiej jakości )

 

Kara Google za linkowanie zewnętrzne ?

Tak, brak dywersyfikacji linków i anchor tekstów jest najczęściej popełnianym błędem wśród wielu osób, próbujących samodzielnie pozycjonować własne strony internetowe. Link building musisz przeprowadzać umiejętnie, jeśli nie jesteś pewny swoich umiejętności zleć to specjaliście. Moz zaleca, aby przynajmniej 17% linków prowadziły do marki :

 

marka

Buduj tylko linki zwrotne, które poprawią widoczność i świadomość marki Twojej firmy ! Przykłady dobrze i źle zróżnicowanych anchor tekstów :

anchor teksty

 

Rozbudowa i aktualizacja strony to Konieczność!

Zaletą nowych, rozbudowanych artykułów jest ich ” Świeżość ” w sieci ( News ), dzięki czemu zdobywają one szczytowe pozycje w wynikach. W tym czasie Twoja strona jest w stanie wygenerować duży ruch i wiele łączy zwrotnych.

Oczywiście w większości przypadków szczytowe wyniki otrzymują domeny o wysokim autorytecie, warto również wspomnieć, że z czasem artykuł będzie się oddalał w wynikach, mimo to mając Newsa możemy przyciągnąć sporą liczbę internautów i budować świadomość marki.

 

news

Aktualizacja wpisów : Google lubi jeśli aktualizujesz często swoje wpisy, chodzi tu głównie o rzeczy które ulegają zmianie, lub artykuł jest przedawniony a zmieniło się wiele w owej dziedzinie. Jeśli prowadzisz sklep internetowych koniecznie aktualizuj nowe ceny, dostępność produktu itp.

 

Algorytm Google Panda

panda

Aktualizacja Google Panda zrewolucjonizowała całkowicie SEO, co skłoniło każdą firmę do zmienienia zasad działania! Niestety SEO nie jest stałe, na bieżąco się rozwija, a dzisiejsze najlepsze praktyki mogą stać się przestarzałe jutro!. Wiele osób zastanawia się skąd się wzieła nazwa ” Panda ” odpowiadając : algorytm otrzymał nazwę od inżyniera Google Biswanath Panda.

Aktualizacje Google Panda :

Panda 1.0 – filtr miał na celu wyeliminować strony, które mają słabą jakościową treść i są przesycone słowami kluczowymi, w taki sposób aby zajmowały pierwsze TOP 10 wyników w Google.

Panda 2.0 – aktualizacja głównie skierowana do międzynarodowych stron wyszukiwarki jak google.fr, google.cn, google.pl itd. Chodziło tu głównie o anglojęzyczne wyniki zapytań na nieanglojęzycznych stronach Google.

Panda 2.1-2.4 – Google wprowadziło więcej sygnałów do oceny jakości miejsca danej strony, w tym poprawa współczynnika konwersji i zaangażowanie strony.

Panda 2.5 – Google dał do zrozumienia, że bezpieczne są strony z dobrą treścią i zachęcił do aktualizacji starych treści. W następnym miesiącu 3-krotnie zaaktualizowali algorytm.

Panda 3.1 – zmiana dotyczyła tylko 1% wyszukiwań, niby nie wiele, ale w skali światowej … . Każda z tych zmian prowadziła do lepszego wyszukiwania użytecznych informacji przez internautę.

Panda1

Panda 4.0 – aktualizacja 21 maja 2014r głównie skierowana do największych portali, które zajmowały 10 najlepszych wyników pod wiele słów kluczowych. Najbardziej odczuły to portale jak Ebay, Amazon, Cenao itd. Nie da się również ukryć, że pozycje straciły tysiące małych stron które zajmowały TOP 10 !

 

Google Panda 4 i nowe kryteria:

Podczas tworzenia strony, musisz konsekwentnie pisać i publikować treści dogłębne oparte o content! Zawartość musi być interesująca dla czytelnika i rozwiązywać określony problem. Jeśli nie będziesz tego robił, to nie zaangażujesz czytelnika i drastycznie współczynnik konwersji spadnie na Twojej stronie.

Według danych z searchengineland.com nie każdy sektor stracił masowo pozycję w Google.  Jak zwykle byli przegrani i wygrani, ale które sektory ucierpiały najbardziej ?

Lista przegranych :

przegrani panda 4

Lista wygranych :

wygrani panda 4

 

Możemy wywnioskować, że najbardziej ucierpiały strony o tematyce :

  • Nieruchomości,
  • Moda,
  • Technologie,
  • Podróże,
  • Portale aukcyjne.

 

Jakie czynniki, doprowadziły do ukarania stron ?

Ponieważ duża liczba stron doświadczyła wzrostu pozycji w wynikach organicznych i ruchu na stronie, to warto wiedzieć dlaczego algorytm Google Panda drastycznie obniżył i nałożył kary na tysiące stron internetowych. Oto najważniejsze czynniki, przez które strony zostały ukarane :

1.Duplikat treści – jest poważnym zagrożeniem do spadku pozycji Twojej strony. W praktyce mamy dwa duplikaty :

  • Zewnętrzny : występuje w przypadku kradzieży treści na inną stronę internetową. Duplikat zewnętrzny możesz porównać z dowolną stroną przez narzędzie : www.seomastering.com

 

duplikat strony zewnetrzny

 

  • Wewnętrzny : występuje tylko na naszej stronie internetowej w przypadku powielania się artykułów. Duplikat wewnętrzny swojej strony możesz sprawdzić na : www.siteliner.com

 

duplikat strony wewnetrzny

 

2. Niska jakość linków : kontrola i usunięcie linków niskiej jakośći w panelu webmaster jest koniecznością każdego właściciela strony internetowej! Jak już pisałem wielokrotnie budujmy linki zwrotne Tylko na stronach o wysokim autorytecie, aczkolwiek raz na miesiąc staraj się kontrolować wszystkie linki przychodzące, które założyli użytkownicy Twojej strony, lub złośliwa konkurencja!

Budowanie linków na stronach nie związanych z tematyką Twojej strony również skutkuje obniżeniem rankingu, w wynikach wyszukiwania oraz zwiększa możliwość nałożenia kary z strony Google.

3. Wysoki współczynnik odrzuceń – jeśli go masz to znaczy nie dobrze!. Wysoki współczynnik odrzuceń występuje wtedy jak użytkownik Twojej strony ją porzuci i nie przejdzie dalej w dalszą tematykę serwisu, innymi słowy wskaźnik sygnalizuje Google, że użytkownicy nie znajdują tego czego szukają! Współczynnik odrzuceń możesz obserwować na bieżąco w Google Analitycs :

 

wspolczynnik odrzucen

 

Według kissmetrics współczynnik odrzuceń może przyjmować wartość dla poszczególnych stron :

 

wspolczynnik odrzucen w

 

Ciężko jest mówić tutaj o standardzie współczynnika odrzuceń, gdyż każda z różnych stron tematycznych będzie miała własny, niezależny współczynnik. Wiadomo natomiast, że czym mniejszy współczynnik tym strona jest bardziej wartościowa dla użytkownika i wyszukiwarki, zalecam Ci poprawę współczynnika przez :

  • Zmianę treści i zasobu strony na wartościową,
  • Rozbudowę strony,
  • Poprawa nawigacji strony,
  • Publikacja poradników w formacie .pdf,
  • Case Study,
  • Rozwiązuj problemy swoich użytkowników,
  • Linki z stron tematycznych,
  • Poprawa estetyki i grafiki strony

Współczynnik odrzuceń do poziomu 39% jest dopuszczalny, aczkolwiek zawsze warto pomyśleć jak unowocześnić stronę i zminimalizować odrzucenia.

4. Brak powrotu użytkowników jest kolejnym ważnym problemem – Jeśli użytkownik wejdzie na naszą stronę tylko raz i nigdy już nie wróci, Google może wyciągnąć wnioski, że strona nie jest przydatna! Warto zatem obserwować statystyki użytkowników wracających w Google Analitycs.

 

nowi urzytkownicy

 

Jak przyciągnąć użytkowników z powrotem ?

Aby zmniejszyć liczbę bezpowrotnych użytkowników, musisz stworzyć ” pokusę ” na stronie, możesz to zrobić oferując :

Według wielu źródeł 40% internautów rezygnuje z wejścia na stronę, jeśli czas ładowania strony jest dłuższy niż 3 sekundy. Możemy również wywnioskować, że wolne strony zwiększają współczynnik odrzuceń oraz tym samym zmniejszają wskaźnik osób powracających.

Popraw pod względem szybkości swoją stronę i skup się na utrzymaniu użytkownika na stronie, intensywnie publikując wysoko jakościowe artykuły rozwiązujące problemy, a Twoja strona nigdy nie straci dobrego rankingu!

5. Bądź Pomocny – jeden z sposobów na stałych czytelników jest pomoc ludziom. Artykuły które piszesz powinny rozwiązywać ich problemy lub skup się na pisaniu poradników krok po kroku rozwiązujących problem dla konkretnych nisz.

dieta

Na przykład jeśli regularnie piszesz o dietach, stwórz dla swoich użytkowników poradnik odpowiedniej kuracji odchudzającej w wersji np. 30-sto dniowej, lub solidny program ćwiczeń.

6.Nie powtarzaj zawartości – staraj się komponować każdy z artykułów innymi słowami, zwrotami. Powtarzanie zdań z innych artykułów wpływa niekorzystnie dla Twojej strony internetowej. Unikalność ma być Twoim Nr1!

7. Ustawienie mało istotnych Meta tagów –  zły dobór meta tagów przyczyni się do spadku pozycji Twojej strony. Chodź Google potrafi dynamicznie przydzielać meta tagi pod względem zapytania użytkownika a treści na stronach, to i tak bardzo istotne jest abyś ustawiał sprecyzowane meta tagi do tematyki strony.

Unikaj nadmiernego umieszczania słów kluczowych w Meta tagach, gdyż może to doprowadzić do ukarania Twojej strony.

Co zrobić jeśli przy aktualizacji algorytmu Panda Twoja strona spadła w wynikach ?

Jeśli tak się stało, to Twoja strona była słabej jakości lub prowadziło do niej dużo słabych linków, mogły być one również nietematyczne, być może przyczyny były inne. W każdym bądź razie naprawę musisz rozpocząć od :

  • rozbudowy artykułów – pisz informację potrzebne i pomocne,
  • zmniejsz natężenia słowami kluczowymi,
  • szczegółowej analizy linków przychodzących,
  • wprowadź elementy statyczne ( kontakt, polityka prywatności, regulamin itd. )
  • kontroluj jakościowo – rozbudowuj, aktualizuj
  • skup się na doświadczeniu użytkownika :

 

doświadczenie uzytkownika

ważne :

Jeśli na Twojej stronie są np. 3 wysoko jakościowe artykuły, a pozostałe np. 10 stron są niskiej jakości to Twoja strona w oczach Google będzie niskiej jakości. Zalecam Ci starannie podejść do każdego artykułu!

 

Na koniec poprawionego artykułu, zadaj sobie pytania kontrolne :

  • czy treść rozwiązuje problem ?
  • czy można poprawić nawigację strony ?
  • czy użytkownik wróci do odwiedzania strony ?
  • czy można poprawić szybkość wczytywanie tego artykułu ?

 

Algorytm Penguin (Pingwin)

algorytm Pingwin

W Kwietniu 2014r Google wprowadziło pierwszą aktualizację algorytmu Pingwin, który kładzie duży nacisk na linki przychodzące do Twojej strony. Można powiedzieć, że Pingwin zrobił radykalny porządek i wiele strategi link buildingu zapisało się do przeszłości!

Pingwin między innymi porządnie podszedł do karania stron z systemów wymiany linków, choć już wcześniejsze algorytmy potrafiły mocno ukarać systemy, to można powiedzieć, że Pingwin został do tego stworzony. Pamiętam jak w tym czasie bardzo ucierpiały strony z systemów wymiany linków. Mimo nie korzystania z systemów wymiany linków, twoja strona również może zostać ukarana, jeśli Pingwin wyłapie manipulacje w rankingu.

 

Za co Pingwin Cię ukarze ?

upychanie słów kluczowych

Upychanie słów kluczowych : jest sprzeczne z wytycznymi Google webmaster, jeśli publikujesz artykuły krótkie, o słabej treści nasyconej w słowa kluczowe to możesz zostać ukarany filtrem. Wiele stron posiadało treści krótkie,  nie kompletne a w dodatku przesycone słowami kluczowymi, które pozwalały im zdobywać wysoki ranking – teraz się to zmieniło! Dobry content to podstawa sukcesu!

Jeśli zapomnisz o słowach kluczowych, skupiając się na pisaniu typowo dla internautów z rozwiązywaniem ich problemów, to wszystko stanie się proste!

 

link building

Link Building Vs anchor text : zbyt wiele osób promując stronę używa anchor textu i tu stoi pewien problem. Nadmierne używanie anchor tekstów, może doprowadzić do ukarania witryny. Żeby wszystko wyglądało naturalnie staraj się w 30% umieszczać linki z samym adresem Url, np:

11 czynników zwiększających sprzedaż znajdziesz na http://rafalsliwiok.pl/jak-zwiekszyc-sprzedaz/

Następną część linków zwrotnych skomponuj z długimi, różnymi anchor textami, aktywny przykład :

Zastanawiałem się dlaczego nagłówki H1 podnoszą pozycję w rankingu i używane są w optymalizacji strony.

Anchor text odgrywa istotną role w algorytmie Pingwina, dlatego istotne jest abyś zbudował odpowiednio zróżnicowane tytuły linków z wykorzystaniem długich słów!

nienaturalne linki

Nienaturalne linki : nie chodzi mi tutaj o ogólne pozycjonowanie mówiąc ” nienaturalne linki „, ale chodzi tu głównie o linki z stron nie tematycznych!. Twoja strona może zostać ukarana jeśli większość linków pochodzi z stron o innej tematyce. Staranie dobieraj źródła linków zwrotnych!

Słowa Matt’a Cutts’a ~Linki nie mają wyglądać naturalnie, linki mają być naturalne.

Jak działa Pingwin ?

Algorytm Pingwina jest prosty, koncentruje się głównie na praktykach link buildingu, które mają na celu manipulowaniem pozycji w wyszukiwarkach, przykład : jeśli zbudujesz w krótkim czasie dużo linków zwrotnych Pingwin może wykryć manipulację rankingiem i ukarać Twoją stronę. Tak się dzieje głównie jeśli nie będą to linki z stron tematycznych.

pingwin

Co ciekawe, jeśli zdobędziesz dużą liczbę linków zwrotnych w krótkim czasie, Google może również porównać dane z Twoją konkurencją i ich wzrostami linków w różnych czasach.

Algorytm Google Hummingbird ( Koliber )

26 września 2013 r Google wydało następny update o nazwie Hummingbird, koliber jest jednym z lepszych ulepszeń algorytmu. Tym razem Google skupiło się na precyzji i szybkości co oznacza, że użytkownicy wyszukiwarki mogą szybko znaleźć to czego szukają.

Googlekoliber

Koliber lubi wykorzystywać słowa z długiego ogona, a nie dokładnie wyszukiwanego słowa kluczowego. Co lepsze algorytm korzysta z prawie 200 czynników rankingowych, aby określić wynik przydatności i jakości danej strony. Jak widać algorytm jest bardzo inteligentny i może karać strony, które upychają słowa kluczowe w Meta tagach.

Umieszczenie słowa kluczowego w tytule strony, w dalszym ciągu jest sygnałem trafności, ale wynik wyszukiwania będzie w większości uzależniony do jakości treści strony.

Searchengineland opublikował ciekawą tabele czynników wpływających na sukces SEO. Tabela w pełnym formacie dostępna tutaj :

czynniki seo - serchengineland

Google również analizuje dane z grafu wiedzy i sygnałów społecznych, żeby zrozumieć w pełni znaczenie słów na Twojej stronie internetowej :

graf wiedzy

Sprawdź stronę pod względem treści czy odpowiada na pytania jakie zadają internauci twojej niszy w wyszukiwarce?. Jako, że jesteś właścicielem strony lub korzystasz z  pomocy copywriterów musisz dostosować słowa kluczowe do publikowanej treści, w taki sposób aby jak najlepiej wpłynąć na konwersje, a zrobisz to najlepiej stosując long tail.

jak zrobic

Krok 1: Sprawdź konwersje słów kluczowych z długiego ogona, w tym celu uruchom narzędzie Planner Keyword , do analizy słów, użyje tutaj słowa kluczowego ” Jak schudnąć ? „.

googleplanner1

Krok 2: Określ konwersje słów kluczowych z długiego ogona.

googleplanner2

Na powyższych zrzutach widać, że Planner pokazuje dodatkową propozycję ( konwersję ) do Twojego słowa kluczowego. Według frazy docelowej i propozycji słów układaj treści, aby jak najlepiej odpowiedzieć na zapytania internautów. Musisz sobie zdać sprawę, że użytkownik jest Twoim kluczowym elementem i dzięki niemu Twoja strona zdobędzie popularność i szczytowe pozycje!

Jak odnieść Sukces, zdeklasować konkurencję oraz zdobyć 1 pozycję w wyszukiwarce internetowej ? Jeśli jesteś żądny skutecznej i sekretnej wiedzy, zostaw Mi swój e-mail.











Zobacz również :

Link Building 38 sprawdzonych sposobów
Liczy się Tylko 1 pozycja
Marketing szeptany – Pokonaj konkurencję !
optymalizacja produktów
Zaplecze SEO czyli Jak zwiększyć ruch o 400%

(Visited 205 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *