Czekaj dalej aż Cię wyprzedzi Twoja bliska konkurencja … albo zacznij od;
Zdefiniowania i wskazania celi strategicznych, jakie chcesz osiągnąć dzięki mediom społecznościowych i Nie licz na to, że w krótkim czasie internauci zakochają się w Twojej firmie, marce i będą ją ubóstwiać, bo dla przykładu światowe firmy długo … pracowały na wykreowanie marki w sieci, jak np. Apple.
Na osiągnięcie sukcesu w social media składa się;
- bitwa o zaufanie,
- bitwa o uwagę,
- zainteresowanie internautów
Zacznij od ułożenia taktyki na pozyskanie użytkowników social media, a później przykładaj większą wagę do jakości komunikowania …. , ale przejdźmy teraz do fundamentalnych podstaw, bez których każda kampania jest nic nie warta;
Dlaczego Ty nie wiesz Kim jest Twój klient?
Czy zastanawiałeś się nad tym kim tak naprawdę jest Twój klient, jakie ma zainteresowania, w jakim jest wieku i gdzie go znajdziesz? Jeśli nie to dla kogo chcesz kierować kampanię licząc na zysk zwrotny?
Żeby przeprowadzić skuteczne strategie reklamowe w social media, zacznij od sprecyzowania ” Kim jest Twój klient”, między innymi:
- Ile ma lat?
- Jest kobietą, mężczyzną? ( pozostałe dane demograficzne )
- Gdzie mieszka? ( interesująca Cię geolokalizacja)
- Jakie ma wykształcenie, lub obecny zawód?
- Za co lubi płacić?
- Co ceni najbardziej?
- Jaki wpływ będzie miała Twoja usługa, produkt na jego życie i jego bliskie otoczenie?
- Co zmieni Twój produkt w jego obecnym życiu?
Wiesz już kto jest Twoim klientem?, więc;
Zacznij od 3 strategicznych krów;
Krok1
- jak przyciągnąć więcej odpowiednich, sprecyzowanych fanów (przyszłych klientów)
- jak spowodować żeby byli oni bardziej zaangażowani w publikowane treści?
Krok2
- Jak zaangażować w kampanię wszystkich Twoich obecnych fanów?
- Co gryzie Twoich fanów, aby szybko i skutecznie rozwiązać ich problem?
- Czego potrzebuje Twój klient i jak możesz mu to ułatwić?
Krok3
- Jakiej oferty nie odrzuci Twój klient?
- Jak zwiększyć skutecznie sprzedaż przez kampanię social media?
- Jak dotrzeć do wszystkich osób, które muszą wiedzieć o produkcie?
Przeprowadź dodatkowo analizę SWOT
Analiza SWOT to jedna z najbardziej znanych analiz na świecie. Dla jasności chodzi tu o wyszczególnienie wszystkich mocnych punktów Twojej firmy i wszystkich słabych, oraz szanse i zagrożenia. Ważne jest abyś przeprowadził też tą analizę dla Twojej czołowej konkurencji i porównał z Twoją firmą.
Jeśli poznasz wszystkie mocne strony konkurencji, to nic nie stoi na przeszkodzie do maksymalnego dopracowania i udoskonalenia Twojej kampanii, w porównaniu do czołówki z branży.
Jak stworzyć post, który odpowiednio zadziała na emocję internauty?
Ułożenie dobrej, strategicznej reklamy w social media nie jest łatwe. Największym błędem wielu nowych, początkujących lub raczkujących firm jest całkowity brak odpowiedniej wiedzy w tym temacie i często brak środków na zlecenie tego specjalistom.
Myśl trzeźwo i pamiętaj o strategicznych „słowach” – słowa których używasz mają rysować, kreować i poruszać rzeczywiste lub realistyczne obrazy w umyśle Twojego odbiorcy.
Działaj na emocję i uderz w zmysły;
Wykreuj obraz w umyśle odbiorcy, który jest wstanie pobudzić każdy możliwy zmysł;
- słuch
- wzrok
- węch
- smak
- dotyk
Jeśli już tworzysz kampanie reklamową w social media to KONIECZNIE wizualizuj korzyści!
Wizualizacja jest najpotężniejszym narzędziem przy pisaniu ofert lub reklam tekstowych, tak samo skłania się ona do wpisów, lub postów w social media.
Tylko nieliczni potrafią napisać oferty tekstowe, reklamowe, posty najwyższego stopnia pożądania, zasłaniające całkowicie możliwości finansowe odbiorcy i braki potrzeby posiadania produktu, które zawsze stają na drodze do zakupu produktu, lub usługi.
Skup się na strategicznych punktach;
- Pisz wyraziście,
- pobudzaj zmysły, wizualizuj,
- pisz tak, aby internauta widział oczami wyobraźni,
- bądź konkretny
- kontroluj obrazy, które kreujesz przed oczami internauty.
Dodatkowo strzel z premedytacją w czułe punkty;
- Obawy,
- Potrzeby,
- Nadzieje.
Pisz prosto, jak najprościej, ale interesująco, zachęcająco do zaangażowania, polubienia, ocenienia, zostawienia komentarza, napisania opinii i zarekomendowania.
Skuteczność Twojej kampanii to test różnego zestawu, a bez tych testów kampania może być …
Testuj, testuj i jeszcze raz testuj. Nie wypuszczaj kampanii na globalną, niszową skalę bez testów i analityki! Stwórz kilka zestawów kampanii i zrób testy, prześlij znajomym, rozpocznij próbne kampanię w social media dla bardzo niskiej ilości grupy odbiorców, a po przeprowadzonej analityce wybierz ten zestaw, który się najbardziej sprawdził.
Wypuszczenie kampanii bez testów może zakończyć się;
- Niepowodzeniem i brakiem wyników dla założonych celów,
- Niepotrzebnej utracie środków pieniężnych,
- Złą samooceną Twoich możliwości.
W zależności od grupy odbiorców może być tak, że staniesz w miejscu …
Czasem może się zdarzyć, że kampanię które nieustannie promujesz nie przynoszą oczekiwanych wyników, ale jeśli tak się dzieje to czy pomyślałeś co z tą kampanią jest nie tak?, co trzeba zmienić i natychmiast przetestować?
Być może aktualnie potrzebujesz całkowicie innego typu kampanii, a mianowicie;
- Gryź, drap, idź na przeciw
Rób cokolwiek co zainteresuje i zwróci uwagę Twojej grupy odbiorców w social media. Celem jest zainteresowanie Twoim komunikatem, a wynikiem zostawienia wypowiedzi, polubienia i udostępnienia go.
- Stawiaj prowokujące pytania, wypowiedzi
Ten zestaw bardzo dobrze się sprawdza, ale musisz nieustannie odpowiadać na pojawiające się komentarze i prowokować w niewielkim stopniu dalej, aż wywołasz „Burzę” w social media. Przy odpowiednio dopasowanych, prowokujących słowach jesteś wstanie uzyskać niesamowity zasięg i udostępnień posta.
- Bądź jasnowidzem i przepowiedz co się wydarzy
Zainteresuj mocnymi słowami swoją grupę odbiorców tym co się może wydarzyć w niedalekiej przyszłości. Taki zestaw może przynieść bardzo dobre rezultaty. Zaangażowanie grupy może być bardzo duże, co będzie się wiązało z sporą liczbą udostępnień i komentarzy.
- Zaskocz, pochwal i wyjdź ponad przeciętność
Zaskakuj jak tylko możesz nowych odbiorców Twojego przekazu. Wyjdź ponad przeciętność konkurencyjnych postów i pokaż internautom to, czego jeszcze nie widzieli. Czasami warto tez pochwalić najlepszego konkurenta Twojej branży za pewne działania.
Po każdej przeprowadzonej kampanii przeanalizuj ROI
ROI czyli wskaźnik zwrotu z inwestycji. ROI mierzymy do zamierzonych celów, czyli dokładnie będziesz wiedzieć jakim kosztem pozyskałeś nowego klienta lub fana. Jest to bardzo ważny wskaźnik, który pozwoli dopracować kolejne kampanie w social media oraz da Ci świadomość o jego koszcie, w porównaniu do pozyskiwania klientów z innych źródeł.
Oprócz wskaźnika ROI przeanalizuj pozostałe cele:
- Zaangażowanie
- Działanie
- Zakup
Przy analizie kosztów związanych z strategiami i promocją w social media, warto jest wziąć pod uwagę;
- Czas jaki zajmuje na stworzenie jednej kampanii
- Ilość osób, która musi obsługiwać poszczególne kanały i ewentualne odpowiedzi na komentarze
- Koszty przygotowania grafik i tekstów reklamowych
- Koszty narzędzi do mierzenia efektów
Stosuj Real Time Marketing
Czyli marketing w czasie rzeczywistym. Jest to bardzo istotna kwestia w budowie świadomości marki w różnego typu kampaniach i postach Twoich potencjalnych klientów.
Działaj szybko i adekwatnie, reaguj natychmiastowo na informację, którymi interesują się potencjalni klienci. Pamiętaj, że treści jakie będziesz przekazywał w czasie rzeczywistym muszą być dobrze dopasowane do komentowanego faktu.
Zalety real time marketingu:
- Duży wpływ na budowę świadomości marki
- Natychmiastowe dostarczenie przekazu do oczekiwań
- Monitorowanie zachowań odbiorców
Słuchaj swojej niszy i pomagaj …
W social media istnieje wiele grup dyskusyjnych, praktycznie pod każdą branżę. Jeśli jeszcze Cię tam nie ma, to zalecam Ci już teraz wyszukania grupy Twojej branży i dołączenie do niej.
Dzięki monitorowaniu grupy odbiorców szybko zobaczysz, gdzie jest problem, czego potrzebują, co cechują itd. Ważną kwestią jest abyś na bieżąco rozwiązywał ich problemy.
Do monitoringu Twojej branży w social media możesz użyć również narzędzi Brand24 lub Sentione, które dają Ci wgląd: ” co i w jakim kontekście mówi się o twojej branży”.
Jeśli masz problemy z kampanią, pozycjonowaniem, lub marketingiem internetowym to polecam Ci skorzystać z prywatnej usługi – specjalista SEO
Nie wiesz jak się za to zabrać? Zostaw mi swój adres e-mail a otrzymasz bezpośrednio na Twojego e-maila szkolenia video.
Stworzenie person to z pewnością podstawa – dobrze, że od tego zaczęty jest artykuł.
Bardzo dobry wpis.
Pozdrawiam 🙂
Proste rady. Wystarczy się do nich zastosować
Tak naprawdę dla zwykłego przedsiębiorcy temat jest nie do ruszenia. Jeśli właściciel jedno lub kilkuosobowej firmy ma na głowie wykonywanie usług, testowanie produktów i maszyn, spotykanie się z przedstawicielami handlowymi, uczestnictwo w targach i innych imprezach branżowych, obsługą reklamacji i wiele innych rzeczy, to jeśli nie zatrudni firmy lub speca, który będzie robił te wszystkie analizy i testy, to sam sobie nie poradzi.
Interesujący wpis, pozdrawiam serdecznie 😉